Για τις δυνατότητες και τις προοπτικές του Λιμένα της πόλης καθώς και για την εξέλιξη των έργων του Μετρό ενημερώθηκε κατά την σημερινή Ειδική Συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), κ. Στ. Αγγελούδη και τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό Α.Ε., κ Χρ. Τσίτουρα, παρουσία του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Γ. Μαγκριώτη και εκπροσώπων φορέων.
Να σημειωθεί πως η σημερινή συνεδρίαση είναι η πρώτη, μετά από οκτώ ολόκληρα χρόνια, κατά την οποία το Δ. Σ. ενημερώνεται και συζητάει αναλυτικά για τις εξελίξεις και τις προοπτικές του Λιμανιού της πόλης, καθώς η τελευταία σχετική συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του '03, όπως υπενθύμισε στο Σώμα ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Π. Αβραμόπουλος.
Την Ειδική Συνεδρίαση άνοιξε ο Στ. Αγγελούδης, παρουσιάζοντας το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις δυνατότητες και προοπτικές του αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. «Όχι μόνο δέχτηκα, αλλά και ζήτησα τη δυνατότητα να ενημερώσω το Σώμα του Δ. Σ. διότι το Λιμάνι αποτελεί μια δυναμική μηχανή της οικονομίας της πόλης και της ευρύτερης περοχής, που επί πολλές δεκαετίες τώρα δεν είχε τη δυνατότητα ούτε την απαιτούμενη υποστήριξη ώστε να μπορέσει να αποδώσει».
Μεταξύ άλλων, ο κ. Αγγελούδης επισήμανε ότι οι επικείμενες εργασίες επέκτασης του 6ου προβλήτα θα υπερδιπλασιάσουν τη δυναμική του Σταθμού Εμπορευματικιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) καθιστώντας το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης κομβικό στη διακίνηση εμπορευμάτων στην ΝΑ Ευρώπη, ενώ τόνισε πως «η διαχρονική παράλειψη της επέκτασης του 6ου προβλήτα είναι ο λόγος που το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν ειναι αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο της ευρύτερης περιοχής».
Αναφερόμενος στη μαρίνα, στην ανατολική πλευρά του πρώτου προβλήτα, ο κ. Αγγελούδης ενημέρωσε το Σώμα πως την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται ο διαγωνισμός για την κατασκευή και παραχώρηση της μαρίνας (προϋπολογισμού 8-10 εκ. ευρώ), η οποία θα έχει δυνατότητα ελλιμενισμού διακοσίων πενήντα γιωτ.
Μιλώντας για τις προσπάθειες που γίνονται για την τόνωση της κρουαζιέρας, ο κ. Αγγελούδης σημείωσε πως, χάρη στην άμεση ανταπόκριση του Δήμου Θεσσαλονίκης, του ΕΒΕΘ και του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης στην σχετική πρωτοβουλία που έλαβε ο ΟΛΘ, αρχίζουν να φαίνονται τα πρώτα αποτελέσματα. Σύμφωνα με στοιχεία και εκτιμήσεις που παρέθεσε, σε σύγκριση με το 2010, φέτος καταγράφεται αύξηση της κρουαζιέρας κατά 50%, για το 2012 προβλέπεται αύξηση της τάξης του 100% σε σύγκριση με τη φετινή χρονιά, ενώ στόχος της διοίκησης του Οργανισμού είναι το 2013 το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να έχει καταστεί λιμάνι Έναρξης για Κρουαζιέρες και η διακίνηση των επιβατών της Κρουαζιέρας να ανέλθει στους 300.000-400.000 για την χρονιά εκείνη. «Είναι μια επιχειρηματική πρωτοβουλία που μπορεί στην κρίσημη περίοδο που διανύουμε να δώσει ανάσα στην πόλη,αλλά με την προϋπόθεση της συλλογικής προσπάθειας και του συντονισμού όλων των φορέων της πόλης», υπογράμμισε ο κ. Αγγελούδης.
Ωστόσο, αναφερόμενος στην ακτοπλοϊα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. επισήμανε πως η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε «ακτοπλοϊκή έρημο», τονίζοντας, όμως, πως η σύνδεση με Σποράδες και Κυκλάδες κατά τους θερινούς μήνες μπορεί να είναι ανταγωνιστική και ανταποδοτική, χωρίς να απαιτείται επιδότηση άγονης γραμμής. Για τη σύνδεση με την Κρήτη, ενημέρωσε πως υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός από το αρμόδιο Υπουργείο για την ανάδειξη ενδιαφερόμενης ναυτιλιακής εταιρείας επιδοτούμενης για το θερινό τρίμηνο.
Πάντως, κάνοντας λόγο για τη σύνδεση του πρώτου προβλήτα με την πόλη της Θεσσαλονίκης και ένταξή του στον αστικό ιστό και τις λειτουργίες του, ο κ. Αγγελούδης επισήμανε πως τον Σεπτέμβριο υπολογίζεται αυτή η πάγια και διαχρονική απαίτηση της πόλης να ικανοποιηθεί, μετά από τις σχετικές παρεμβάσεις ήπιων αναπλάσεων που υλοποιεί ήδη η ΟΛΘ Α.Ε, στην κατεύθυνση της ψυχαγωγίας και του πολιτισμού.
«Με τον Οργανισμό Λιμένος συνυπογράψαμε ένα Μνημόνιο Συνεργασίας, κυρίως για τουριστικές δραστηριότητες και ειδικότερα για την Κρουαζιέρα, ενώ είναι ενεργό μέλος του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ νομού Θεσσαλονίκης», ανέφερε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γ. Μπουτάρης. Σημείωσε πως ο Δήμος Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος σε θέματα όπως ένας κοινός για τους δυο φορείς βρεφονηπιακός σταθμός, ένας σταθμός εξυπηρέτησης αστέγων, το Ναυτικό Μουσείο του οποίου η ίδρυση δρομολογείται, η πιθανότητα εγκατάστασης στο χώρο του Λιμανιού της Παρευξείνιας Τράπεζας αλλά και του χώρου στάθμευσης της πλατείας Ελευθερίας ώστε να απελευθερωθεί η ιστορική πλατεία. «Η ενσωμάτωση του πρώτου προβλήτα στον ιστό της πόλης είχε ξεκινήσει ως προσπάθεια το 1997 με την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα, αλλά μόνο τώρα υπάρχει ξεκάθαρη η βούληση να ενταχθεί στην πόλη», κατέληξε ο κ. Μπουτάρης.
Για την εξέλιξη των εργασιών του Μετρό, για θέματα της κατασκευής του έργου, αλλά και για τον σχεδιασμό και τη μελέτη των επεκτάσεων του Μετρό ενημέρωσε αναλυτικά το Σώμα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε, Χρήστος Τσίτουρας.
«Η συνδρομή όλων, προτίστως του Δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά και όλων των φορέων της πόλης, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα είναι απαραίτητη. Όσο πιο πολλοί αγκαλιάσουμε το δύσκολο αυτό έργο, τόσο γρηγορότερα θα τελειώσει», τόνισε ο κ. Τσίτουρας.
Εντός του 2015 εκτιμάται, σύμφωνα με τον ίδιο, πως θα ολοκληρωθεί η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, συνολικού μήκους 9,6 χλμ με 13 σταθμούς και ένα αμαξοστάσιο στην Πυλαία που υπολογίζεται πως θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ το 2015-2016 εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί και η επέκταση Καλαμαριάς (οι εργασίες για την κατασκευή της οποίας αναμένονται να ξεκινήσουν εντός του 2012), μήκους 4,8 χλμ, με 5 σταθμούς, ένα αμαξοστάσιο και σταθμό μετεπιβίβασης στην Μίκρα, συνολικού προϋπολογισμού 650 εκ. Ευρώ, για τα οποία υπάρχει πρόβλεψη χρηματοδότησης.
Τα νέα έργα, υψίστης, όπως ανέφερε, προτεραιότητας, είναι οι επεκτάσεις στις δυτικές συνοικίες και συγκεκριμένα
- η επέκταση Σταυρούπολης – και προς τα Νοσοκομεία Παπαγεωργίου και Σ.Ν. 424 -(6,5 χλμ, με 6 σταθμούς), προϋπολογισμού 650 εκ. Ευρώ. Έχουν ολοκληρωθεί οι τοπογραφήσεις και οι γεωτενχικές έρευνες καθώς και η χάραξη ως την Ευκαρπία. Απαιτείται η ανάθεση υπόλοιπων μελετών για ωρίμανση της πρώτης φάσης.
- η επέκταση Ευόσμου (4,5 χλμ με 4 σταθμούς), προϋπολογισμού 440 εκ. Ευρώ, και εκτιμώμενο χρόνο υλοποίησης περίπου 5 έτη. Υπάρχει μόνο προκαταρκτική χάραξη του έργου, απαιτείται η δημοπράτηση και ανάθεση τοπογραφήσεων και γεωτεχνικών ερευνών εντός του 2011.
- ο νέος κλάδος Πανεπιστήμο –Νέα Ελβετία που θα καλύψει τις περιοχές Τούμπας και Χαριλάου με μήκος 3,8 χλμ και 3 σταθμούς, προϋπολογισμού περίπου 380 εκ. Ευρώ. Έχει γίνει η προκαταρτική χάραξη και απαιτείται εκπόνηση προκαταρτκικών μελετών, ώστε να έχει κατάλληλη ωριμότητα και να αναζητηθεί χρηματοδότηση.
- η επέκταση Αεροδορομίου από τη Μίκρα, μήκους 5,5 χλμ με 3 ή 4 σταθμούς, και κατ’ εκτίμηση προϋπολογισμού 300 εκ. Ευρώ. Το έργο προσφατα άρχισε να συζητείται, εκτιμάται πως θα είναι ασύμφορη η κατασκευή γραμμής Μετρό σε τόσο μεγάλη απόσταση. Μια πιθανή λύση είναι τα monorails. Απαιτούνται προκαταρτικές μελέτες και χαράξεις.
Αναφερόμενος στο θέμα της πιθανής τροποποποίησης της χάραξης της βασικής γραμμής κατά τρόπο ώστε να κατασκευαστεί τελικά ένα (και όχι δύο) αμαξοστάσιο στην Μίκρα, ο κ. Τσίτουρας ανέφερε πως η Αττικό Μετρό εξετάζει λύσεις για τον ορθολογικότερο σχεδιασμό του Μετρό της πόλης, συμπεριλαμβανομένης και της υπό κατασκευή βασικής γραμμής. «Η προσέγγιση αυτή επιβάλλεται για λόγους ορθότητας και πληρότητας του συνολικού σχεδιασμού, με σκοπό την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της εξοικονόμησης και όχι της σπατάλης πόρων. Είναι αυτονόητο ότι η Εταιρεία δεν προτίθεται να λάβει καμία απόφαση σχετικά με την υφιστάμενη χάραξη και σύμβαση χωρίς να έχει υπάρξει έλεγχος και έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή χωρίς να έχει τηρηθεί η σχετική νομοθεσία στο έπακρο».
Όπως εξήγησε, οι καθυστερήσεις λόγω της αρχαιολογικής έρευνας – της μεγαλύτερης αρχαιολογικής ανασκαφής στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, η οποία υλοποιείται σε πέντε σταθμούς, όπου εργάζονται 500 εργάτες και 70 αρχαιολόγοι, και έχει ολοκληρωθεί κατά 45% περίπου, με κόστος 30 εκ. Ευρώ – οδηγούν στην σχεδόν ταυτόχρονη ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης Καλαμαριάς, επιτρέποντας έτσι την κατασκευή ενός μόνον αμαξοστασίου στην Μίκρα, εξοικονομώντας πόρους της τάξης των 250 εκ. Ευρώ περίιπου, που μπορούν να διατεθούν στις μελλοντικές επεκτάσεις Μετρό.
Σύμφωνα με τον ίδιον, τα έργα πολιτικού μηχανικού ολοκληρώθηκαν κατά 36,5%, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής του σταθμού «Ευκλείδης»,ενώ η διάνοιξη συρράγγων, περίπου κατά 55%. Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες στον επίσταθμο, στον σταθμούς «Πανεπιστήμιο», «Ευκλείδης», «Φλέμινγκ», ενώ συνεχίζεται η διάνοιξη των συρράγγων. Εκκρεμότητες ως προς τις απαλοτριώσεις υπάρχουν στον σταθμό Παπάφη, στον Σταθμό και Διακλάδωση Πατρικίου, στον Σταθμό Βούλγαρη και στη Ν. Ελβετία-Αμαξοστάσιο, οι οποίες βρίσκονται στο τελικό τους στάδιο να ολοκληρθωθούν.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γ. Μπουτάρης, σημείωσε πως το έργο του Μετρό, που έχει καταντήσει «ταμπού» για την Θεσσαλονίκη, φαίνεται τελικά να προχωράει, τονίζοντας πως μολονότι οι συμβατικοί χρόνοι έχουν ξεπεραστεί κατά πολύ, το έργο προχωράει με όσο ταχείς ρυθμούς επιτρέπουν τα προβλήματα που προκύπτουν. Πρότεινε, μάλιστα, την θέσπιση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στους δρόμους πέριξ των εργοταξίων του Μετρό, όπου ο κυκλοφοριακός φόρτος είναι μεγάλος, στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης της δημόσιας συγκοινωνίας και των εμπορικών μεταφορών.
Νωρίτερα τα μέλη του Δ. Σ. και των Συμβουλίων των Δημοτικών Κοινοτήτων, παρόντος του Π. Αβραμόπουλου, και του μέλους του ΔΣ της Αττικό Μετρό Α.Ε. και Αντιδημάρχου Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων, Κ. Ζέρβα, περιηγήθηκαν τα εργοτάξια του Μετρό στους σταθμούς «Φλέμινγκ», «Ευκλείδης» και «Αγ. Σοφίας» στην πρώτη οργανωμένη επίσκεψη αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα έργα του Μετρό.
Οι Δημοτικοί και Κοινοτικοί Σύμβουλοι ενημερώθηκαν από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό Α.Ε., κ. Χ.Τσίτουρα, για την πορεία των εργασιών, από τον Διευθυντή Έργων Μετρό Θεσσαλονίκης, κ. Γ. Κωνσταντινίδη για τα τεχνικά στοιχεία σχετικά με τον τρόπο κατασκευής των σταθμών, και για τα αρχαιολογικά ευρήματα από τον καθηγητή Αρχαιολογίας κ. Μιχάλη Τιβέριο και την αρχαιολόγο της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, κ. Στέλλα Βασιλειάδου, ενώ είχαν την ευκαιρία να δούν από κοντά τον «Μετροπόντικα» (ΤΒΜ) αλλά και να διανύσουν τμήμα της σήραγγας με τον ειδικό συρμό εξυπηρέτησης του προσωπικού και των εργοταξίων.
Ο Π. Αραμόπουλος, σημείωσε ότι σε λίγα χρόνια ολοκληρώνεται, με την προϋπόθεση της απρόσκοπτης χρηματοδότησης, το έργο του Μετρό, που επί εικοσιπενταετίας ανέμεναν οι Θεσσαλονικείς, ενώ παρατήρησε πως φορείς και πολίτες θα πρέπει να πιστέψουν στις δυνατότητες του έργου το οποίο θα αλλάξει την οικονομική προοπτική της πόλης. «Θα είμαστε μαζί σας, όταν και όποτε χρειαστεί, για να συμβάλλουμε, ως Δήμος Θεσσαλονίκης, στην επίλυση τυχόν δυσκολιών, ώστε να υλοποιηθεί αυτό το έργο που για πολλά χρόνια ήταν μακρινό όνειρο για την πόλη».
Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων και μέλος του ΔΣ της Αττικό Μετρό Α.Ε., Κ. Ζέρβας, ο οποίος με τη διττή ιδιότητα του Αντιδημάρχου και του μέλους δ.σ. της Αττικό Μετρό, διαβεβαίωσε ότι γίνεται κάθε τι δυνατόν για τη συντομότερη κατασκευή του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Σε δηλώσεις του ο κ. Τσίτουρας τόνισε ότι η Αττικό Μετρό/Μετρό Θεσσαλονίκης, καταβάλλει κάθε προσπάθεια για την ταχεία εκτέλεση του έργου, σε συνθήκες απόλυτης διαφάνειας. «Μας ικανοποιεί το γεγονός ότι οι Σύμβουλοι του Δήμου Θεσσαλονίκης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν αυτό το μεγάλο έργο που γίνεται στα έγκατα της πόλης, μέσα από αρχαιολογικούς χώρους και πυκνοδομημένες περιοχές. Η πρόοδος του έργου βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο και το μόνο που ζητάμε από το Δήμο, τους φορείς και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης είναι να αγκαλιάσουν το Μετρό, ώστε να μπορέσουμε το συντομότερο δυνατό να παραδώσουμε αυτό το αντικειμενικά δύσκολο τεχνικά έργο στους πολίτες που τόσο πολύ το έχουν ανάγκη».